Bilden ovan visar Genelecs största högtalare för hemmet som beskrivs av prododucenten: Vår 8381A ger tekniker och kreatörer möjlighet att uppfatta varje ljuddetalj och erbjuder verklighetstrogen ljudnivå och dynamik - med full flexibilitet för fristående monitorplacering och avancerad rumsanpassning. Det finns också en artikiel i tidskriften Ljud & bild, där man kan läsa: När världens viktigaste hi-fi-mässa öppnar dörrarna den 15 maj ställer Genelec upp med det mest extrema de någonsin byggt för hemmamarknaden: en ny, exklusiv utgåva av sin flaggskeppshögtalare 8381, nu i en elegant och blankpolerad pianolackfinish. Priset för ett par ligger runt 60 000 Euro! Men det heter inte ”high end” för ingenting.
I en artikel om 8381A i samma tidskrift 2 år tidigare kunde man även läsa: Jag har fortfarande 8361A färskt i minnet, trots att det är över tre år sedan jag testade ett par. Musikupplevelserna fick mig helt enkelt att tappa hakan! Men de bleknar – åtminstone storleksmässigt – i jämförelse med det nya flaggskeppet. Bilden ovan visar hur coaxial 3-vägs system 8361A är byggd.
Nya flaggskeppet 8381A är ett 5-vägs system och i den svenska tidskriften kan ma läsa också: Det finns lika många förstärkare i varje högtalare som det finns högtalarelement. Det innebär tre för baselementen, fyra för mellanregisterelementen och en för diskantelementet. Alla förstärkare är perfekt tidsjusterade för att ge optimal fasrespons. Hur musiken fördelas till elementen anges i en amerikansk tidskrift för studios: The crossovers are at 1,800 Hz (Coaxial Midrange/Tweeter), 500 Hz (QMS/Coaxial Midrange), variable 150–250 Hz (Front Woofer/QMS) and variable 50–100 Hz (Lower Woofer/Front Woofer). Det finns 2 sektioner med coaxialla element i 8381A, vilket gör, att man undrar hur delningen ser ut i sin helhet, men i praktiken allt ska ändå konfigureras digitalt med Genelec Loudspeaker Manager.
Audun Hage har i Ljud & Bild påpekat i texten om 8381A: Samtidigt ser Genelecs GLM-rumskorrigering till att högtalarna automatiskt anpassar sig efter rummets akustik. Producenten förklarar: GLM software has offered precise calibration and control of our SAM Monitoring systems to minimise unwanted room influences and improve workflow, helping you mix confidently in any space
Geir Gråbein Nordby har skrivit i L&B en bra förklaring: DSP gör det också möjligt att manipulera ljudet så att det anpassas
optimalt till rummet. För detta används rumskorrigeringssystemet Smart
Active Monitor (SAM), som vi har goda erfarenheter av. Detta kräver en
PC eller Mac, och mätmikrofonen måste köpas separat. Denna kostnad är
dock inte särskilt stor i förhållande till det mycket höga priset på
högtalarna.
Praktiska lyssningstester i Warszawa hos Genelecs representat Konsbud Audio har visat, att en PC4uMusic konfiguration kan ge mera för pengarna, när man investerar i dessa aktiva högtalere från Finland. Man använde i demorummet Apples bärbara dator och högtalarna avslöjade, att D/A omvandlingen kunde vara bättre. Musiker i hela världen tror att Apple dator är bäst, men med Geneles monitorer kunde man höra, att det är miter. Därfor t.ex. standarden Intel HD Audio för att återge stereoljud med 192 kHz/32 bit kallas i en Mac för Azalia. Man sattsar även fortfarande på Audio Stream Input Output och Microsoft kom redan flera år tillbacka med Windows Audio Session Application Programming Interface, som har klart större potencial.
Det bli intresant att lyssna på inspelnngar med Eclipsa Audio och Genalec monitorer kalibrerade för rummet. Mera om det nya formatet för inspelningar finns i texten: AC3, AC4 och nu IMAF med Eclipsa Audio. Paul Vnuk Jr. har efter lysningstester i Genelecs hududkonor i USA skrivit i tidskriften för studios: I
was impressed with how well the 8381A seamlessly integrated sonically
with the 8341A monitors as a wholesome, balanced system rather than
presenting as a set of massive mains with some supporting “surrounds.”
Much of this is due to the power of GLM AutoCal 2 calibration.
HIGH END munich 2025 https://messe-muenchen.de/en/events/high-end-munich-2025.html
SvaraRaderaHIGH END SOCIETY SERVICE GMBH https://www.highendsociety.de/high-end-44.html
RaderaAudun Hage i Ljud & Bild har skrivit:
RaderaDet blir för övrigt sista gången mässan äger rum i München, för nästa år flyttar den till Wien!
The HIGH END international audio show will change to a new venue in 2026. This move from Munich to Vienna signals a groundbreaking step and was announced by the HIGH END SOCIETY at today’s annual general meeting of the Association for High Quality Audio and Video Reproduction. With the decision, the organizer is marking an important milestone on the future path of the world’s leading trade show for enthusiasts of high-quality audio technology.
Raderahttps://hifishowcalendar.com/event/high-end-vienna-2026
The convention center for event in Vienna https://www.acv.at/en/
RaderaMesse Wien becomes VIECON – Vienna Congress & Convention Center. https://www.messecongress.at/?lang=en
RaderaRecording magazine is a monthly magazine published in the United States, available by subscription and distribution throughout North America.
SvaraRaderahttps://www.recordingmag.com/about-recording-magazine/recording-magazine-and-music-maker-publications/