Men det syns inte på reklambilden när den presenteras med en TV. Man får en känsla, att TV är i linje med MX från 80 talet, när man fortfarande sålde CRT skärmar, där på baksidan stack ut ett bildrör och Bang & Olufsen maximalt minskade lådan som skulle maskiera det. I samma veva lanseradae man också i TV mottagararna en inbyggd soundbar.
Även Sony hade på den tiden minskat lådan i Profeel men sattsade på ett par separata högtalare för stereo med passiva delningfilter. Man kan hitta broschyrer som vissar, att det var mera tänkt som en lösning för att använda TV med en ljudanläggning hemma.
Philips gjorde det också i deras absoluta flaggmodeler med namnet Matchline, men man sålde inte lika bra med stereoanlägningar och därför deras TV med stora lådor som hade inbygda högtalare på skärmens högra och västra sidan fick klart större framgång.
Nu sattsa B&O på ett system med mycket avanserade soundbar som är inbyggd i TV och ska jobba även med dyr stereoanlägning. Sveriges prylsajt har skrivit i maj 2020: Bang & Olufsen är kända för sina högtalare och tv:n har naturligtvis fått del av det också, med företagets Signature Sound-teknik i de två utfällbara högtalarna. Den har även två dolda baselement för djupare bas, och kan anslutas till andra högtalare från företaget för att bygga ett surroundsystem. Man skriver att 88 tums Beovision Harmony kostar halv milion kronor och att LGs egen bara tre hundra tusen, men den har ett annat ljudsystem med bara 80 Watt. Det handlar om ett parnerskap som startades i augusti 2017. Pris skilnaden kan tolkas, att Beovision Harmony inbyggda soundbar kostar ca två hundra tusen, men det kan även vara andra orsaker.Texten ovan är fortfarande under redigering !
teckning Per Oscar Dahlberg
Benjamins psykoakustiska lab testar och implementerar ständigt möjligheter för optimal musikuppspelning med hjälp av nya tekniska lösningar med datorns beräkningspotential och öppna struktur. PC4uMusic är huvudprojektet.

Kommentarer
Skicka en kommentar