New Acoustic Dimension, alltså en ny akustisk dimension gav namnet till NAD Electronics, som grundades 1970 i London och finns nu i Ontario, Kanada. Företagets affärsidé utgår från tre centrala kvaliteter: prestanda, värde och enkelhet. Man kan läsa att människorna som skapade detta företag ville återvända till källan, det verkliga ljudet gömt bakom rattarna och snygga och dyra frontpaneler. Ett klassiskt exempel kan ses på bilden ovan i en integrerad förstärkare, där kylflänsen även fungerar som en skärm mellan förstärkarens elektronik och dess strömförsörjning. Även om förstärkaren var rätt billig, så höger och vänster kanal har sin egen strömförsörjningsdel, som i mycket dyra konstruktioner. Dessutom fördubblades kondensatorerna närmare effekttransistorerna för att ge dem optimal strömförsörjning.
Strömförsörjningsseparering för kanaler fanns redan med den rörförstarkare som var inbyggd i Kolboxen dvs Lund Ortho Acoustical Systems 1001, som Stig Carlsson skapade i slutet på 1950-talet och användes med stort framgång hos Sverigies Radio. Detta var dock inte ett medvetet koncept med att separera, eftersom Kolboxen skapades för mono och stereofonisk uppspelning inte var planerad.
I början av 1970-talet introducerade Philips en serie aktiva hi-fi högtalare för stereo och hade transistorförstärkare. Det satte den praktiska standarden för dagens studiomonitorer med aktiva delnigsfilter.
Några år senare kom Karl-Erik Ståhl med det legendariska erbjudandet från Audio Pro. Deras ACE-Bass var en elektronisk lösning för avvändning med basreflexkonstruktioner och var ett svar på vad Philips hade skapat med Motional Feedback i slutna lådor. Nu finns andra tekniska möjligheter, att generera låga toner med lägre förvrängning. Mera om b.la. svenska lösningar i hi-fis forntider kan man läsa i teksten Aktiva studiomonitorer passar mycket bra med audiofildator
Nu finns det aktiva studio monitorer som har mycket bra förstarkare. Brytyjska Tannoy Gold passar bäst med NADs koncept och har blivit en referens för PC4uMusic konfigurationer men 4 högtalare. Mer o det finns i texten British proposals for new 4 ch surround in Windows
I början var NADs förstärkare inte spartanska. Model 200 hade till och med inbyggda Dolby B-kretsar. En sådan förstärkare är förvisso en attraktiv trofé i hemmet för samlare av gammal hi-fi-utrustning, men ganska opraktiskt för en musikälskare. Ett halvt sekel gamla potentiometrar och omkopplare behöver renoveras. Kondensatorer har också åldrats, vilket gör att egenskaperna hos denna förstärkare nu skiljer sig rätt mycket från det som står i tillverkarens datablad.
De första NAD-designerna är förståeliga eftersom Bjørn-Erik Edvardsen har tidigare arbetat på Dolby Laboratoties, men det han erbjöd senare fungerar bra efter många år, eftersom han höll antalet komponenter till ett minimum. Hans lösningar förknippas oftast med marknadsföringsargumentet om 20 W effekt och termer Soft Clipping samt Full Disclosure. De kan sammanfattas som att minskningen av distorsionerna i förstärkaren gör att man kan stryra ut högtalare med en lägre effekt och få musiken från de njutbar. Den innovativa funktionen hos NAD med låg och hög tonjustering är dock mindre ofta ihågkommen. Inspirationer till loudness compensation med 2 nivåer kom troligen från forskning som gjordes för Dolby, men här handlade det om dynamiska begränsningarna med det akustiska, inte den magnetiska bandet.
PC har en enorm beräkningspotential för att bearbeta den digitala signalen med musikinspelningar för optimal uppspelning hemma. Det är värt att begränsa onödiga funktioner i en dator, precis som Bjørn-Erik Edvardsen gjorde i legendariska NAD konstruktioner, för att eliminera störningar i bearbetningsprocessen. Det är ett intåg i en värld som initierats för länge sedan av musikälskare som letade efter något mer än massproducerade radioapparater och fonografer.
Amplifiers are gradually turning into multi-functional computers. This goes against the grain for the Bjorn Erik “BEE” Edvardsen and the other founders of NAD, a company whose no-frills systems now number among the best amplifiers in the world.
SvaraRaderahttps://www.fidelity-magazine.com/nad-bjorn-erik-bee-edvardsen/
Tribute to a Legend, Bjørn-Erik Edvardsen https://nadelectronics.com/remembering-bjorn-erik-edvardsen/
RaderaWhen NAD’s gregarious Managing Director, Marty Borish, hired the company’s quiet genius of an audio engineer, Bjorn Erik Edvardsen, the NAD magic began to percolate.
Raderahttps://nadelectronics.com/about-us/