Aktiva studiomonitorer passar mycket bra med audiofildator

Sverigies Radio har redan på 50 talet uppskattat Stig Carlssons aktiva högtalare med rör.

TEKNISKA DATA KOLBOXEN – Lund Ortho Acoustical Systems 1001

Förstärkare: Transformatorlösa slutsteg med två separata kanaler – en för basområdet 20-300 Hz, en för övriga tonområdet 300-16.000 Hz.
Kraftig motkoppling på ca 55 dB
Utgångsrör: 2 st EL86
Uteffekt: 10-12 W per kanal, förstärkarna inbyggda i botten på höljet.
Högtalarprincip: Basreflex mynnande nedåt.
Baselement: 1 st Peerless 10-tum, monterat i botten
Mellanregister: 1 st Philips 9710AM,  8-tums bredbandselement 800 Ohm i egen kavitet i ”kanonmynningen”.
Diskanter: 4 st Peerless MT 20 HFC matade via spartransformator med stort luftgap för låg distorsion
– och monterade runt om den avsmalnande toppen i alla väderstreck.
Nypris 1963: 1650:-/st,

Karl-Erik Ståhls legendariska lösningar på 70 talet med ACE-bas hade transistorer och erbjöds med märket Audio Pro. 

Den negativa impedansen i ACE-basen är en teknisk lösning med en analog elektronisk krets som injicerar energi i motsats till en vanlig belastning som förbrukar energi från dem. Introducerar en fasförskjutning på 180° (inversion) mellan spänningen och strömmen för en signalgenerator.

 
Den dyrare studioversionen som visas ovan är ganska tidslös, men den billigare med rätt utseende för hemmet erbjöds först och har tillverkats i många exeplar. De är inte för stora för att passa i många hem, men där inredningen kan ha förändrats genom åren. Bra högtalare kan alltid få rund hela lådan ett tyg klädsel, som matchar dina nuvarande möbler. A4-14 gör sig också mycket bra i skin.
 
Audio Pro snart erbjöd också A2-2 med ACE PLUS och annonserade att "Storleken på högtalaren har minskat,och den djupa basen har stannat". Hemligheten i Audio Pros konstruktioner var det aktiva filteret med en special funktion i slutsteget, som konfigurerades för basrefleksens akustiska egenskaper. 


Nu finns nya Audio Pro-produkter som A 48 för 1200 Euro som är imponerande pjäser med 870 mm höjd och 265 djup samt 215 på breden. En högtalare i paret väger över 10 kg. och har inbyggd karaft pakiet 2 x 130 W + 2 x 30 W i klass D.

Det finns även små A10 MkII med tyg för 250 Euro som är 193 mm höga och 14 cm i diameter med en vikt på bara 1,5 kg.

1976 Sveriges Radio valde Yamaha NS-1000 M som var passiva högtalare, men med mycket moderna element monterade i en sluten låda.

1988 dök upp en liten 2-vägsmodell Yamaha NS-10M som i många år köptes till studior runt om i världen. Dessa behändiga högtalare blev med tiden också mycket populära bland hi-fi-entusiaster. Det uppskattades särskilt hos japanska tillverkare av dyrare förstärkare. Deras favoriter var tidigare små brittiska högtalare med passiva filter, som krävde extremt dyra förstärkare.

2014 kom Yamahas aktiva högtalare NX 500 som är lättplacerade och med massa smarta funktioner

De baserar på klassiska studiomonitorer NS-10 men med så många funktioner har blivit rätt dyra. Det finns en avancerad USB DAC, digital ljudingång, stöd för WiFi, Bluetooth, Airplay. 

Dessa digitala tillägg behövs inte med audiofildator och Yamaha säljer i musikaffärer flera modeller som har bara det analoga och ett mer intressant pris.

Brittiska KEF har avancerade aktiva högtalare med koaxiala element

KEF LS50 Wireless II fick mycket bra recensioner men det är halva priset för LSX II. Båda har basreflex och 2 vägs lösning med koaxiala element UNI-Q. Mera finns i texten " British wireless proposals from KEF"

Tannoy med Dual Concetric är billigare och ett mycket intressant alternativ med audiofildator

Det finns 3 modeller tillgängliga, alla med en aktiv 2 vägs lösning med koaxiala element och kraftfulla klass AB slutsteg inbyggda i elegant konstruerade basreflexlådor. 

Minsta modelen ger unika möjligheter för 4 kanalsljud och mera om detta finns i texten "British proposals for new 4 ch surround in Windows"

APS Coax med SEAS element blev referensen för audiofidator

Här, som i tidigare nämnda Yamaha NS 1000, finns ingen basreflex, men det är en 2 vägs aktiv lösning med koaxiala element. Mycket har sagts om de elektroakustiska omvandlarna i NS 1000, men den slutna lådan var en mycket viktig factor, att de blev en referens och kunde konkurrera med de legendariska amerikanska studiomonitorerna JB 4312, som användes mycket flitigt i musikproduktion på 70-talet. Det kostar alltid mindre att bygga en högtalare med basreflex, men med aktiva lösningar behöver man inte längre kompromisa på samma sätt. 

Gamla högtalare tappar sina egenskaper efter en tid på grund av kondensatorerna i det passiva filtret. Att byta kondensatorer är inte billigt och de håller inte för evigt. Det digitala aktiva filtret har längre livslängd och det är värt att modifiera högtalarna med det.

Det finns gott om digitala filter i musikaffärer. Där kallas de digital crossovers

Stereo 2 way digital crossover kan man köpa för så lite som €109. Den kan avändas t.ex. för Bo Hanssons legendariska beton kostruktioner, som lanserades på 80 talet med det provocerande slagordet ”Det sämsta man kan göra med sex spånskivor är en högtalare!”. 
 
Lika bra går det med legendariska Stig Carlssons OM 12 från 70 talet.
Sådana avancerade högtalare kan byggas om till bi-amping, för att använda en aktiv lösning. För att bevara samlarvärdet kan det ursprungliga passiva filtret bevaras och endast koppla bort kablarna i höljet. Högtalare kan även matchas med möbler.

Till en 2-vägs aktiv filter behövs även en extra förstärkare, som kan vara begagnad och alltid kan enkelt bytas ut mot en ännu bättre. Ett passivt filter i en högtalare är alltid en stor utmaning för en förstärkare och ett aktivt minskar det.
Carlssonkuben” från 1974 svenska Teenage Engineering AB tillverkar redan i en aktiv version "OD-11 Cloud" som kostar ca 6 tusen kronor / styck

Detta är en allt-i-allo-produkt med en ljudåtergivning som är klassiskt Carlssonsk: bredspridande, rumsfyllande, luftig, linjär, frekvensutsträckt och närvaroskapande. Högtalaren går nästan obegripligt djupt ner i basen för sin storlek, basåtergivningen är ren och naturlig, och tillsammans med det rumsligt närvarande mellanregistret och den skirt luftiga diskanten kan OD-11 Cloud avnjutas dagarna igenom utan lyssningströtthet, så organiskt och avslappnat låter den.  Det är en av världens ytterst få trådlösa modeller som klarar att spela musik i äkta stereo (de flesta klarar bara mono) – och den kan dessutom spela högt!

Dyrare är modifiera 3-vägshögtalare. OMNITRONIC DXO-26E kostar 300 Euro och kräver 2 extra förstärkare

 

Din audiofildator

kan bli lika elegant som en dansk B&O ljudanläggning
och drivsäker som ReVox rulbandspelare från Schweiz
Den kan vara heltäckande, som i de amerikanska Marantz-konstruktionerna
eller bara vad som är nödvändigt, som i de brittisk-norska NAD-traditionerna.

Kommentarer

  1. 22 november 2016 John Hvidlykke har skrivit i Ljud och bild om OD 11 "Återfödd klassiker" , som kallar "En hyllning till den avlidne ljudtrollkarlen Stig Carlsson".

    "Svenska design- och teknikföretaget Teenage Engineering har gjort en kärleksförklaring till den 42 år gamla högtalaren Sonab OD-11, som skapades av Sveriges mest kände högtalarkonstruktör, Stig Carlsson.

    Från utsidan är nya OD-11 en exakt kopia av 70-talsikonen ned till minsta detalj. En liten, vitmålad kub med 26-centimeters sidor (den finns också i rött och valnöt). De två högtalarelementen är dolda under ett svartlackerat metallnät på ovansidan. Basen är en 6,5-tummare med pappmembran och gummiupphängning och diskanten är, som var brukligt 1974, ett 2-tums konmembran.
    Inne i kabinettet har det dock hänt saker. Den gamla OD-11 var passiv, men den nya har en inbyggd 100-watts klass D-förstärkare och trådlöst Bluetooth och wifi.

    De senaste åren har ”360-gradigt ljud” blivit ett modeuttryck. Tanken är att en högtalare som sprider ljudet överallt i rummet låter lika bra överallt, utan att man behöver vara låst till en ”sweet spot”. Detta är långtifrån någon ny uppfinning, vilket OD-11 är ett exempel på. Rundstrålande ljud var faktiskt vanligt innan stereo blev modernt"

    SvaraRadera
  2. Hi-fi och Musik nr 6/2015 - Artiklar/Mässor/reportage/krönikor - Teenage Engineering, Jesper & OD-11

    #1-2 2013 - OD-11 Cloud Speaker: Trådlösa Carlsson-högtalare

    10 december 2012 - Med OD-11 CloudSpeaker tar Carlsson-ljudet ett jättkliv in i 2000-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats Lundgren @ CES 2013 https://hifi-musik.se/artiklar/e/440/carlsson-i-molnet/

      En Cloud Speaker blev svensk öppningsnyhet på årets CES-mässa i Las Vegas. 45 år efter den berömda högtalaren som ingenjören Stig Carlsson skapade, kommer nu en digital version. "Vi har skapat en trådlös Carlsson-högtalare anpassad till molnet. Man kan väl säga att ifall han gjort om bedriften idag, är det möjligt att den skulle varit precis så här", säger teknikdesignern Jesper Kouthoofd.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

AmpDoc PC ett bra namn att referera med psykoakustiska labs jobb

1500 personer mindre i Spotify blev en succe eller inte ?

Anni-Frid Lyngstads vinyl eller CD med PC4uMusic

Ambiofoni gav lite mera med Rendezvous i SR2

320 kbps i podden istället för Digital Audio Broadcasting

Beton eller sand och PC4uMusic

Alla skandinaviska huvudstäder har en mycket intressant butik

Spartanskt NAD koncept med konfigurationer PC4UMusic

48 kHz FLAC med unika inspelningar i SR stream

Harpinspelningar idealiska för ljudkvalitetstestning