Svensk designinspiration i Audiophile Music Server PC

Audiophile Music Server PC konfigureras som modern bandspelare och kan bevara Din unika skivsamling, som kan bekvämt arkiveras på hårddiskien, inkl. krystallklara musikinspelningar från vinylen

Den kan ha som Sonab P 4000 separata kontakter på framsidan för vänster och höger mikrofon, samt en förstärkare av god kvalitet för dem.

Detta ger möjligheten att optimalt spela in på hårddisken musik från vinylskivor. Digitala RIAA filtret i PC kan anvandas vid avpelningen och det behövs inte längre, att varje gång värma pick-upen. 
 
 
1 st Reference 4 FM radio @Audiophile PC. Det var ett projekt med PC och en FM-radiomodul som gav en blå display i fronten, vilket refererade till Sonab R4000, men istället för den runda skalan visades exakta siffor i MHz. Senare instalerades istället i PC ett radio- och tv-kort med NICAM-stöd och HF digitala kamfilter för FM, vilket var helt unikt i denna prisklass. Då såg man inget på fronten och allt ställdes på skärmen eller med fjärkontrollen.
 
Dessa analoga lösningar gjorde att PC liknade i sin funktion den svenska Audio PRO TA-150 som kallas ibland "Computer Controlled AM-FM Reciever" och skulle användas med aktiva högtalare, som Karl-Erik Ståhl har byggt på 70 talet.
 
Det fanns även lösningar med audiofildator för DAB+, men nu streaming är bäst för att lyssna på musik från radio. Mera information om det finns i texten: 320 kbps för Rendezvous med Kristjan Saag  Varje natt, helgnätter såväl som ”vanliga” nätter i 6 timmar strömmar P2 unika inspelningar i programmet Noturno med 320 kbps acc 48 kHz och det kan i oryginal format lagras på hårddiskien. Det kan höras vid annan tid och helt efter egna behov delas upp samt katalogiseras.
 
Det gå även att montera i PC en bra förstärkare med dubblerad hörlursutgång. Tanken fanns även att installera som i Sonab P 4000 en 2x80 watts effektförstärkare, men att koppla tjocka högtalarkablar till PC:n är inte praktisk. Bättre fungera det när man använder en fristående förstarkare. Mest praktiskt är att koppla PC direkt till aktiva högtalare. Balanserade utgångar kan ordnas för det i PC och det finns även högtalare som kan kopplas med Wi-Fi.


Sverigies Radio har redan på 50 latet uppskattat Stig Carlssons aktiva högtalare med rör. Nu finns det klart mycket mer att välja på och balanserad kopling med kabel garanterar oftast bästa ljudkvalitet.

Njut av musiken utan tidskrävande ritualer

Audiofildator är nu den bästa bandspelaren för hemmet  Man behöver inte varje gång spola band eller värma pick-upen. Musik från analoga skivor kan lagras bekvämt med digitalt studio sampling 48 kHz. Det gäller också unika inspelningar från rullband och kassetter. CD och andra digitala skivor kan lätt ripas i oryginal format. Musik som presenteras i radion kan också spelas in i bästa möjliga format. Samma sak med nya skivor som bara kan streamas.

Inte ens C 500 kunde ge liknande komfort och inspelningskvalitet

The depth and breadth of nineteen seventies hi-fi was considerable. We all know about the rise of the major Japanese marques, but there were plenty of other continental European brands growing too, alongside the last gasps of British manufacturers like Garrard and Leak. Bang & Olufsen arguably experienced its golden age at this time, but there were other companies selling beautifully designed equipment too – from Dieter Rams’ work with West German Braun to Clas-Göran Wanning at Swedish-based Sonab.

As Swedish as SAAB, it made wilfully different products to most others, such as the radical OA series of loudspeakers with their array of top-mounted tweeters. Then there was the attractive range of Sonab amplifiers and receivers, which focused on ease-of-use and minimalist design, eschewing the clutter of Japanese rivals. And that’s why Clas-Göran Wanning gave the C 500 cassette deck its rather oddball looks, too.

By the early seventies, Compact Cassette was just beginning to take off; the format had been around for a decade but – like CD ten years later – did not reach mass acceptance until it had been on sale for a good long while. By 1974 however, many manufacturers realised they needed a hi-fi stereo cassette deck. Some like Sony, Philips and Pioneer set about their own; other companies had no option but to get an OEM specialist to make one with their badge on for them.

The company at the forefront of this was Nakamichi, which did a vast range of decks including the Thorn DCR1, Harman Kardon HK1000 and HK2000, Goodmans SCD100, Wharfedale 20D, Advent 200, Sansui SC-700 and Fisher RC-70/80. These were all closely based on the Nakamichi 500 chassis, and it’s from this that the Sonab C 500 was born too. Soon after, Nakamichi’s next generation 550 shared its innards with the Concord MK7, Elac CD520, Leak 2002 and Yamaha TB-700.

What Sonab brought to the party was aesthetic and ergonomic design; it was one of the very best of the Nakamichi derivatives. At the time, the company said it was, “constructed in such a way as to make it as simple as possible to handle, to play and above all to record”. This was no hollow rhetoric, because even by today’s standards it is a clean and elegant looking machine. Despite having a plastic body it was well made, and as you would expect the Nakamichi transport is crisp and positive to use.

Measured performance was very respectable by mid-seventies standards, although it won’t set the world alight now. We’re talking wow and flutter of 0.13% (peak weighted) and 30-16,000Hz frequency response (+/-3dB). Signal-to-noise ratio was 51dB with Ferric and Dolby off, 60dB with Chrome and Dolby on. This was good for a deck of the day, and a small and compact one at that (380x250x105mm) weighing 4.5kg.

It was a nice machine to live with; everything was straightforward, yet being a Nakamichi at heart you could get around the back where there were record calibration presets for Chrome and Ferric tape, so you could set it up accurately for your favourite formulation. The unusual recessed meters were simple to read if you looked over the top of the deck, as you would when setting recording levels, but largely invisible during playback when you didn’t need them.

Sonically the Sonab is good but not great. Obviously, any deck of this age may well be at death’s door, but a well preserved one whose Permalloy head hasn’t worn down will give a punchy, musical sound that has a reasonably sparkly top end if used with good Chrome tape. It will sound stable and detailed, but by the standards of nineties cassette decks for example, it’s still soft and blurred. Still, this is a great curio, and in its day a quality item; the Sonab C 500 was very expensive when new.

There are a surprisingly large number of these still around on online auction sites, albeit most on sale in Northern Europe rather than the UK. Expect to pay between £100 and £200 depending on price, condition and provenance. Happy hunting for this, one of the most unusual Nakamichis in drag ever made!
 
Skivspelaren med denna intressanta form, som syns på bilden i början av texten, är en Sonab 55 S som tillverkades i Frankrike och hade en dansk pick-up Ortofon F150. 
 
Liknande tvåspaksfunktionsom hade Sonab 65 S och 67 S . De hade Shure eller Ortofon pick-up. Dessa skivspelare producerades i Sverige. Tillverkaren Interia sålde de som BDT/1 och BDT/2
 
Sonabs mest sålda skivspelare 85 S var en japansk Yamaha 700 med en amerykansk Shure pick-up. 
 
 
Sonabs förstärkare byggdes i England av den legendariska tillverkaren Cambridge Audio
 
 
1979 Audio Pro skapade i Sverige "Computer Controlled AM-FM Reciever" för innovativa lösningar, som nu passar lika bra för audiofildator med asiatisk modekort och procesor från USA
 
Audiofildator fick en FM modul som var inbyygd i en CD drive GO-M1600B från Gigabyte i Taiwan och kortet med NICAM var från Leadtek

Din audiophiledator 

kan bli lika elegant som en dansk B&O ljudanläggning
och drivsäker som ReVox rulbandspelare från Schweiz
Den kan vara heltäckande, som i de amerikanska Marantz-konstruktionerna
eller bara vad som är nödvändigt, som i de brittisk-norska NAD-traditionerna. 

Kommentarer

  1. Legendariska Sonab OA 12 i italienskt Gottio-tyg passar bra i ett hem med eleganta möbler. Gustavianska stilen kännetecknas av strama former och dekorationer inspirerade av antiken. >>> https://audiofildator.blogspot.com/2023/02/70-tals-sonab-som-matchar-gustavianska.html

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

AmpDoc PC ett bra namn att referera med psykoakustiska labs jobb

1500 personer mindre i Spotify blev en succe eller inte ?

Anni-Frid Lyngstads vinyl eller CD med PC4uMusic

Ambiofoni gav lite mera med Rendezvous i SR2

320 kbps i podden istället för Digital Audio Broadcasting

Beton eller sand och PC4uMusic

Alla skandinaviska huvudstäder har en mycket intressant butik

Spartanskt NAD koncept med konfigurationer PC4UMusic

48 kHz FLAC med unika inspelningar i SR stream

Harpinspelningar idealiska för ljudkvalitetstestning